Olisi siistiä olla muusikko. Saisi elantonsa soittamalla ja
laulamalla. Sehän olisi mahtavaa. Helppoa työtä. Pelkkää juhlimista. Vai onko
sittenkään? En ole päässyt koskaan elämään muusikon elämään. Minua ei
ole siunattu suurilla musiikillisilla lahjoilla. Olen niitä suihkussa laulavia
tyyppejä, mutta laulajaksi minusta ei ole. Kitaran kielille sormeni eivät
taivu. Kuitenkin toivon, että jonain päivänä pääsen kokemaan edes hetken ajan
mitä muusikon elämä on, vaikka sivustakatsojana.
Olen päässyt näkemään pienen raapaisun muusikoiden elämää
kesätyöni kautta, jossa olen tutustunut useisiin muusikoihin. Jotain kiehtovaa
siinä vain on. Enkä usko, että olen yksin ajatukseni kanssa. Näin ollen päätin
ottaa selville, millaista muusikon elämä on oikean muusikon silmin. Tälle
antoisalle matkalle minut opasti Energia-yhtyeen ihana laulava ja koskettimia
soittava kapellimestari Niko Saloheimo.
| Taitava muusikko ja huipputyyppi Niko Saloheimo. |
Kun juttelimme Nikon kanssa, Niko kertoi heti alkuun, ettei
muusikko ole yksiselitteinen käsite. Muusikko voi tarkoittaa niin orkesteri-,
ravintola- kuin vaikka studiomuusikkoa. Niko on itse freelancer-muusikko ja
kertoo työnkuvan olevan hyvin monipuolinen. Freelancerina Niko heittää keikkoja
niin ravintoloissa, tanssilevoilla, festareilla, yökerhoissa kuin yritys- ja
yksityistilaisuuksissakin. Usein muusikon vapaa-aika ja työn raja on melko
häilyvä. Vapaalla ollessa muusikkokin pyrkii elämään ”tavallista arkea” eli ei
elämä ole koko aikaa juhlimista, eikä esiintymistä.
Vain pieni osa keikkojen eteen tehtävästä työstä on
esiintyminen. Keikkojen eteen tehdään paljon työtä. Keikka ei muodostu vain
sormia napsauttamalla. Keikkaan valmistautuminen alkaa usein jo edellisenä
päivänä logististen asioiden selvittämisellä, joiden lisäksi kappaleita
saatetaan sovittaa, nuotittaa ja harjoitella etukäteen. Keikkapaikalle
saavutaan yleensä 2-3 tuntia ennen varsinaisen esiintymisen alkua.
Keikkapaikalla pystytetään esiintymiskalusto; soittimet, äänentoisto ja
valotekniikka, jonka jälkeen odottaa soundcheck. Soundcheckissä testataan
esiintymislaitteiston toimivuus ja optimoidaan äänentoisto sopivaksi
keikkapaikalle.
Vielä ennen keikkaa bändi kokoontuu yhteen ja käy läpi
keikkasuunnitelmaa. Ennen keikkaa suunniteltu settilista on keikan
ohjelmarunko, mutta usein suunniteltuja kappaleita vaihdetaan lennosta yleisön
tunnelmasta ja toiveista riippuen. Muusikon on luettava yleisöä koko ajan
soiton ohella. Yksi setti kestää yleensä kolme varttia ja niitä soitetaan
tilanteesta riippuen yhdestä neljään. Keikan jälkeen annetaan aikaa faneille.
Jaetaan nimmareita ja otetaan kuvia. Mutta työpäivä ei lopu vielä siihen, kun
viimeinenkin fani poistuu rakennuksesta. Sen jälkeen alkaa laitteistojen
purkaminen ja pakkaaminen takaisin keikka-autoon. Keikka ei unohdu keikka-auton
lähdettyä esiintymispaikalta, vaan keikkaa käydään läpi vielä kotimatkalla ja
pohditaan, mitä voisi parantaa seuraavaa kertaa varten.
Keikkaelämä on parhaimmillaan loistavia elämyksiä ja
kokemuksia. Se on toisaalta myös fyysisesti ja henkisesti raskasta. Työ
sisältää paljon matkustamista ja valvomista. Esiintyessään muusikot ovat
jatkuvan arvioinnin ja arvostelun kohteena. Kuitenkin Nikon mielestä keikoilla
soittaminen on parhaimmillaan parasta.
”On upeaa jakaa
hienoja hetkiä bändin ja yleisön kanssa, kun kaikki ovat samalla
aaltopituudella ja nauttivat musiikista.” – Niko Saloheimo
Fanien ja yleisön merkitys on muusikolle suuri, sillä heitä
varten muusikot tekevät työtään. Fanit saavat muusikot jaksamaan raskasta työtä, he
kannustavat ja tukevat. Ja heille kuuluu iso kiitos. Musiikilla voi parhaimmillaan
vaikuttaa ja koskettaa ihmisiä, mitä Niko pitää hienona asiana ja sitä se
onkin.
Iso kiitos Nikolle tästä ”matkasta” muusikon elämään. Matka oli antoisa. Toivottavasti se antaa elämyksiä vielä jollekulle muullekin. Kuvat
ovat peräisin Energian ja Tommi Sodinmäen keikalta Kruunuareenalta kesältä
2014.
- Oona Tynkkynen
Oli mielenkiintoista lukea aiheesta. Hoidatteko te itse esimerkiksi kaikki audiot sekä valotekniikan keikoille? Meillä olisi nimittäin tapahtuma tulossa, ja sinne täytyisi valotekniikka saada. Meiltä ei itseltä kuitenkaan välineitä löydy.
VastaaPoista