perjantai 25. heinäkuuta 2014

Ajatuksia

Uskaltaisin väittää, että kuvan onnistuminen on paljon kuvaajasta kiinni. Jos kuvattava on epävarma kameran edessä, se näkyy hyvin usein kuvassa. Kuvaajan on siis onnistuttava luomaan rento ja luottavainen ilmapiiri, jossa kuvattavan on mukava olla. Tarvittaessa kuvaajan pitää osata neuvoa kuvattavaa. Henkilökohtaisesti en ole vielä kovin hyvä neuvoja, mutta uskon, että onnistun luomaan kuvaustilanteeseen rennon ilmapiirin, joka edesauttaa kuvattavaa. Monet miun kuvattavana olleista henkilöistä ovat sanoneet, että heitä jännittää olla kameran edessä ja, että he eivät osaa olla luonnollisia. Kuitenkin joka kerralla olen onnistunut tallentamaan edes jonkun kuvan, joka on onnistunut. Joten uskaltaisin väittää, että ilmapiirillä on merkitystä ja olen tähän asti onnistunut luomaan hyvän ilmapiirin kuvaustilanteeseen.
Valokuvaus herättää paljon ajatuksia minussa, enkä tule usein purkaneeksi niitä.. Matkan varrella on oppinut paljon valokuvauksesta, mutta minulla vielä on paljon opittavaa. Alla on kaksi samaa kuvaa hyvin erinäköisinä. Ensimmäinen niistä on alkuperäinen kuva, jälkimmäinen on käsitelty (joskin hyvin huolettomasti). Kun katselin tuota alkuperäistä kuvaa ensimmäisiä kertoja, harmistuin kasvojen varjoista. Hyvä kuva on mennyt piloille toisen puolen kasvoista jäädessä varjoon. Mutta kun säädin valoitusta, ei kuva parantunutkaan. Palasin takaisin alkuperäiseen kuvaan. Muokkauksen myötä jotain merkittävää oli kadonnut kuvasta. Muokatussa kuvassa toki näkyvät kasvot selkeästi, mutta kuva on muuten tylsä ja värit epäluonnolliset. Tuo muokattu kuva sai minut näkemään ensimmäisen kuvan uudessa valossa; se ei ollutkaan huono. Vaan aika onnistunut otos, jossa on lämpöä ja salaperäisyyttä. Kasvojen varjot eivät pilaakkaan kuvaa, vaan nimenomaan tuovat kuvaan sen tunnelman yhdessä tumman taustan kanssa. Kannattaa siis katsoa kuvaa vielä toisen kerran ennen sen hävittämistä!
 Elämä tuntuu menevän eteenpäin hirveää vauhtia. Päivät valuvat käsistä. Suunnitelmat muuttuvat. Kesä ei ole ollut se, jota suunnittelin. Asiat ovat menneet toisin. Mutta tässä olen ja otan vastaan sen mikä tulee vastaan. Elän hetkessä tai haaveissa, mutta elän. Nautin iloista. Suren suruja. Elän elämääni.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti