perjantai 25. heinäkuuta 2014

Ajatuksia

Uskaltaisin väittää, että kuvan onnistuminen on paljon kuvaajasta kiinni. Jos kuvattava on epävarma kameran edessä, se näkyy hyvin usein kuvassa. Kuvaajan on siis onnistuttava luomaan rento ja luottavainen ilmapiiri, jossa kuvattavan on mukava olla. Tarvittaessa kuvaajan pitää osata neuvoa kuvattavaa. Henkilökohtaisesti en ole vielä kovin hyvä neuvoja, mutta uskon, että onnistun luomaan kuvaustilanteeseen rennon ilmapiirin, joka edesauttaa kuvattavaa. Monet miun kuvattavana olleista henkilöistä ovat sanoneet, että heitä jännittää olla kameran edessä ja, että he eivät osaa olla luonnollisia. Kuitenkin joka kerralla olen onnistunut tallentamaan edes jonkun kuvan, joka on onnistunut. Joten uskaltaisin väittää, että ilmapiirillä on merkitystä ja olen tähän asti onnistunut luomaan hyvän ilmapiirin kuvaustilanteeseen.
Valokuvaus herättää paljon ajatuksia minussa, enkä tule usein purkaneeksi niitä.. Matkan varrella on oppinut paljon valokuvauksesta, mutta minulla vielä on paljon opittavaa. Alla on kaksi samaa kuvaa hyvin erinäköisinä. Ensimmäinen niistä on alkuperäinen kuva, jälkimmäinen on käsitelty (joskin hyvin huolettomasti). Kun katselin tuota alkuperäistä kuvaa ensimmäisiä kertoja, harmistuin kasvojen varjoista. Hyvä kuva on mennyt piloille toisen puolen kasvoista jäädessä varjoon. Mutta kun säädin valoitusta, ei kuva parantunutkaan. Palasin takaisin alkuperäiseen kuvaan. Muokkauksen myötä jotain merkittävää oli kadonnut kuvasta. Muokatussa kuvassa toki näkyvät kasvot selkeästi, mutta kuva on muuten tylsä ja värit epäluonnolliset. Tuo muokattu kuva sai minut näkemään ensimmäisen kuvan uudessa valossa; se ei ollutkaan huono. Vaan aika onnistunut otos, jossa on lämpöä ja salaperäisyyttä. Kasvojen varjot eivät pilaakkaan kuvaa, vaan nimenomaan tuovat kuvaan sen tunnelman yhdessä tumman taustan kanssa. Kannattaa siis katsoa kuvaa vielä toisen kerran ennen sen hävittämistä!
 Elämä tuntuu menevän eteenpäin hirveää vauhtia. Päivät valuvat käsistä. Suunnitelmat muuttuvat. Kesä ei ole ollut se, jota suunnittelin. Asiat ovat menneet toisin. Mutta tässä olen ja otan vastaan sen mikä tulee vastaan. Elän hetkessä tai haaveissa, mutta elän. Nautin iloista. Suren suruja. Elän elämääni.


maanantai 14. heinäkuuta 2014

Ilta-auringon säteet sateessa


Erään iltayön kuvausten tuloksia. Tein myöhään töitä koneella ja havahduin siihen, kun ulkona näytti oudota. Vettä satoi välillä kovasti ja ilta-auringon viimeiset säteet värjäsivät taivaan oranssin sävyiseksi. Pihalla seisoessani olo oli jotenkin epätodellinen. Ilma oli kostea ja lämmin. Kaikki värisävyt olivat lämpimiä. Jotain hyvin poikkeavaa, onneksi sain ikuistettua edes hitusen tuota ainutlaatuista iltaa kamerallani.





sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Onnentähti

Lupailin viime päivityksessä, että laitan tänne kuvia töistäni.. No tässä niitä tulee juhannusaatolta. Käyn paikallisella tanssilavalla kuvaamassa tansseja joka viikko kesän ajan. Juhannusaaton tansseja tähdittivät ihanat Onnentähden miehet. Vaikka ilta oli viileä, oli se oikein mukava. Tutustuin näihin miehiin viime kesänä samaisella tanssilavalla ja jo silloin huomasin, miten lahjakkaita ja mukavia nämä miehet olivat. Muistot edellisestä kesästä eivät osoittautuneet "ajan kultaamiksi" vaan miehet olivat aivan yhtä mukavia ja taitavia kuin edellisenä vuonna! Illan aikana kuvia tuli paljon ja tässä on pieni kooste illasta. Jos sinulla joskus on mahdollisuus mennä kuuntelemaan näitä miehiä, mene. Voin suositella. :)















torstai 3. heinäkuuta 2014

Kesätyttöni

Näiden kuvien ottohetkestä on jo vierähtänyt jonkin aikaa. Kuvat olivat hautautuneet kaikkien muiden tuhansien kuvien joukkoon tietokoneeni syövereihin, ennenkuin tänään aloin käymään taas kuvia läpi ja siirtämään niitä kovalevylle turvaan. Toisaalta kuvat ovat kesäisempiä kuin mitä viime viikkoina olisi täällä edes saanut jatkuvan vesisateen vuoksi. Nyt kuitenkin kuvat löysivät tiensä tänne. Kuvauspäivä oli kylmä, vaikkei sitä ehkä kuvista huomaakkaan, koska onnistuimme tallentamaan niihin palasen orastavaa kesää. Näistä kuvista miun erityisiksi lemppareiksi muodostuivat ensimmäinen mustavalkoinen kuva sekä vanhan rikkinäisen ladon sisällä otettu vaakakuva. Molempiin kuviin on tallentunut jotain erityistä. Mustavalkoinen kuva on herkkä ja haaveileva, jotenkin koskettava. Kun taas ladon sisällä otettuun kuvaan on tallentunut iloa ja ehkä hieman leikkisyyttäkin. Kauneus on tietysti katsojan silmässä, ja jokainen löytää ne omat suosikkinsa. Uskaltaisinkohan nyt jo paljastaa jotain seuraavasta blogipäivityksestä? Ehkä, luvassa on (toivottavasti) työkuvia juhannusaatto illalta ja ehkä vähän tarinaakin. Katsotaan, miten pitkään menee!










"Elän täällä rakkautta saaden. Ei tollasii löydy kuin päästä sateenkaaren." Kuvaaja itsekin joutui kuvaan, onneksi on kaukolaukaisin keksitty ;)